by Szendi Horváth Éva
Az élete és családja elől önkéntes nomádságba menekülő férfiről szóló, humorral teli drámát november 9-étől a kiválasztott mozik magyar felirattal játsszák majd. Az alkotás általánosan fedi le az észak-európai filmnyelvet, ugyanis míg rendezője dán, addig a történet maga Norvégiában játszódik, így tehát kissé vegyül a két ország filmművészete.
Martin (Rasmus Bjerg) kapuzárási pánikja elüt az átlagostól. Felszerelkezik egy íjjal és magára húz mindenféle állati bőrt, előidézve ezzel egy amolyan neandervölgyies kinézetet.
Így vág neki a norvég erdőknek, hogy ott éljen túl pár hetet függetlenül, messze feleségétől, Anne-től (Sofie Gråbøl) és gyerekeitől. Míg otthon már nagy erőkkel keresik, mert gyanús, hogy mégsem egy munkahelyi csapatépítőre ment. A vadonban Martin találkozik egy autóbalesetet szenvedő, szökésben és menekülésben is lévő drogdílerrel, Musával (Zaki Youssef), akivel hamar összebarátkoznak. Miközben egyiküket üldözi, másikukat pedig keresi a rendőrség, közösen barangolnak a kietlen fjordokon tovább. Útjuk során viszont fordulatos kalandokba keverednek. Az aggódó családon és a hivatalos szerveken kívül vérszomjas bűnözőkbe is belebotlanak. Ráadásul Martin se távozhat mindenhonnan fizetés nélkül. Így ő olyan dolgokra vetemedik, melyeket a szürke hétköznapjaiban se vele élők, de még saját maga sem gondolt volna. Ebben a skandináv feketekomédiában egymást váltják a bizarr szituációk és a drámai felismerések az emberi természetről.
A színes karaktereket felvonultató 104 perc a figurák pillanatain kívül környezetével is szemkápráztató, hisz’ a norvég külső helyszíneket eredetinek ható díszletekkel vegyíti a film. A férfiasság ostobaságait bemutató sztori tele van okos fordulatokkal és meglepő történésekkel, melyek igazi dramedyhez illő hangulattal tálalják a mondanivalót. Thomas Daneskov a rendezés mellett társíróként jegyzi az alkotást. Így a dialógusok és a forgatókönyv egyéb részei tökéletes szinergiával valósulnak meg és tárulnak a néző elé.
A 34 éves direktor autodidakta módon tanulta ki a szakmát, 2015-ös debütáló nagyjátékfilmjével pedig az Új tehetség Nagydíjat nyerte meg a Koppenhágai Nemzetközi Filmfesztiválon. A 2021-es Vadember a második mozifilmje, de a köztes időben sem tétlenkedett, ugyanis egy áldokumentarista, 8 epizódos minisorozatot készített. Akárcsak neki, írótársának, Morten Papének sincs még itthon igazán ismert munkája. Így a tragikomédia által hazai nézők mindjárt két tehetséges fiatal filmest ismerhetnek meg.
Hogy nálunk ismeretlenek, az a két kalandozó főszereplőre is igaz. A feleséget játszó színésznő és az Øyvind zsaruként feltűnő Bjørn Sundquist azonban, - még ha névről nem is - de arcról mindenképp ismerősek lehetnek a skandináv filmekért rajongó nézőknek. Ők bizonyára a Vademberben se fognak csalódni. Ám igazából senki más sem, aki egy érdekes és eredeti ötleten alapuló mozira vágyik és nem áll távol tőle a feketehumor és a dráma egyvelege.