Zöldségek újra gondolva

2019. 29. 10., 12:01pm
Az Eurostat adatai alapján, az EU tagállamai közül, Magyarország az utolsó helyen áll a napi zöldségfogyasztás tekintetében: a lakosság csupán 30%-a fogyaszt naponta legalább egyszer zöldséget.

Az Eurostat adatai alapján, az EU tagállamai közül, Magyarország az utolsó helyen áll a napi zöldségfogyasztás tekintetében: a lakosság csupán 30%-a fogyaszt naponta legalább egyszer zöldséget.

A Bonduelle ezt a kiugró adatot megragadva országos kutatást végzett, hogy felmérje a hazai élelmiszerfogyasztási szokásokat, és az azokra ható tényezőket.

Bonduelle reprezentatív kutatás: Drasztikusan kevés zöldséget fogyasztunk

A Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének segítségével összeállított reprezentatív kutatás eredményei szerint kiemelten alacsony a hüvelyesek aránya az étkezésünkben, de a kukorica, a gomba és a brokkoli is háttérbe szorul a mindennapokban. Legnépszerűbb zöldségeink között van a burgonya, valamint a vacsorához fogyasztott paradicsom és paprika. Így csupán egynegyedét teszik ki étkezésünknek.

Ennek valamilyen szinten tudatában is vagyunk: az eredmények szerint a lakosság mindössze közel harmada gondolja úgy, hogy gyakran táplálkozik egészségesen, a döntő többség - saját bevallása szerint - csak néha/ritkán tesz így. 

A javasolt napi ötszöri étkezés helyett a háromszori a leggyakoribb. Legtöbben az uzsonnát és a vacsorát hagyják el, amikor kiemelt szerepet kaphatnának a zöldségek és a gyümölcsök. A motivációs tényezőket tekintve leginkább azért fogyasztunk zöldségeket, mert egészségesek és finomak, vitamindúsak és rostban gazdagok.

A környezettudatosság - főként az élelmiszerpazarlás elkerülésére való törekvés - egyre jellemzőbb a társadalomra. Azonban, egyelőre, nem a zöldségtermesztés kis ökológiai lábnyoma motiválja a zöldségfogyasztást, ez az utolsó a listán.

A Bonduelle számára a hosszú távú fenntarthatóság, a gazdaságosság és a környezetre gyakorolt pozitív hatás élvezi az egyik legnagyobb prioritást. A hüvelyesek és zöldségek termesztése kevesebb terhet ró a környezetre, ráadásul széles spektrumot kínálnak tápanyagok, színek, textúrák és ízek tekintetében.

Az új Légumio termékcsaládba tartozó tészta formájú zöldségek célja hogy a legkisebbek is nagy kedvvel fogyasszák a legfinomabb hüvelyeseket - amelyekből a javasoltnak csupán töredékét fogyasztja a magyar lakosság - miközben a különleges Légumio szószok óriási zöldségdarabokkal teszik vitamindússá az esti vacsorát. Előbbi csicseriborsó-kukorica, vöröslencse-sárgarépa és zöldborsó-cukkini, utóbbi pedig padlizsán & kakukkfű, sárga cukkini & tejszín, cukkini & olíva ízekben kapható októbertől a boltokban.

Globális zöldségfogyasztási szokások Eu-ban:

Portugália vezet, napi többször 40,9%, soha 1,8 %, Magyarországon napi többször 8.7% soha 12,8 %

A jelenlegi magyar szokások változásra szorulnak: közel 60 % a hús és a kenyérféle. Az étkezések nagy része magas szénhidrát-tartalmú élelmiszerekből áll. Az átlagos európai fogyasztók mindössze 23%-a fogyaszt naponta többször zöldséget  A szénhidrát közel 50%-át ebéd vagy vacsora alatt fogyasztják

Forrás : Flexitarian European focus groups, 2018

A négy fő élelmiszer: Gabona - Rizs - Tészta - Burgonya

Globális trendek  

  • Az idő hatékonyabb kihasználása
  • Kevesebb időnk van főzni, de szeretnénk jobbat enni
  • A kisebb háztartások számának növekedése
  • A Föld óvása, a környezettudatosság alapjainak elsajátítása

 

Hazai helyzet a Bonduelle kutatásának eredményei alapján

Napi zöldségfogyasztási szokások: napi táplálékunk mindössze negyedét képezik zöldségfélék

A hüvelyesek fogyasztásának aránya alacsony (43%).  A burgonya, valamint a vacsorához fogyasztott paradicsom és paprika a legnépszerűbb zöldség

A felnőtt magyar lakosság fele csak heti 1x vagy annál ritkábban vásárol zöldséget – ők a light userek

Zöldségvásárlási szokások

HEAVY USER Hetente 4-6 alkalommal vásárol zöldséget 19% - A heavy userek – elsősorban a 19-29 éves nők – a legpozitívabbak a konzervzöldségekkel kapcsolatban

MEDIUM USER Hetente 2-3 alkalommal vásárol zöldséget 32%

LIGHT USER Hetente egyszer vagy ritkábban vásárol zöldséget 49%

Egészséges táplálkozás – amit gondolunk magunkról

„Sokszor egészségesen táplálkozom.”

„Csak néha/ritkán táplálkozom egészségesen.”

„Soha nem táplálkozom egészségesen.”

Leginkább azért fogyasztunk zöldségeket, mert egészségesek és finomak

A fenntarthatóság, mint motiváció

JÓ ÍZŰ VITAMINDÚS ROSTOKBAN GAZDAG, ADALÉKANYAG MENTES ,ALACSONY ENERGIATARTALMÚ KÖRNYEZETKÍMÉLŐ termelése kisebb terhet ró a környezetre, EGÉSZSÉGES

Zöldség- és gyümölcsfogyasztás a táplálkozástudomány alapján

Kubányi Jolán MSc elnök, Magyar Dietetikusok Országos Szövetségétől elmondta, mit eszünk:

• Állati eredetű zsiradékok, a húsok, húskészítmények rendszeres és túlzott fogyasztása

• Zöldségek, gyümölcsök, a tej és tejtermékek, a gabonafélék, különösen a teljes kiőrlésű gabonákból készült élelmiszerek igen alacsony fogyasztása

• A halfogyasztás kissé nőtt, de nem éri el az ajánlott mennyiséget

• Nőtt a finom pékáruk és ízesített gabona-szeletek fogyasztása

• Jelentősen nőtt az édesítőszerek fogyasztása

• A növényi olajok fogyasztása visszaesett, míg a telített zsírsavban gazdag szalonna-fogyasztás nőtt

• A friss zöldségek és gyümölcsök fogyasztása ötödével csökkent

 

Okos-tányér:

-Zöldségek

Minden főétkezéshez egyél piros, narancs és sötétzöld színű zöldségeket, pl.: paradicsom, sárgarépa, brokkoli! Fogyassz száraz hüvelyeseket is, pl.: babot, lencsét, csicseriborsót, levesek, főzelékek, krémek részeként! A friss, gyorsfagyasztott és konzerv zöldségfélék, savanyúságok mind számítanak. Konzervek közül a kevésbé sósat válaszd! Burgonyát legföljebb minden második nap fogyassz!

-Gvümölcsök

Egyél gyümölcsöt minden nap tízóraira, uzsonnára, salátaként vagy desszertként! A reggeli gabonafélék tetejére, de – akár – a palacsintába is, az évszaktól függően, tehetsz gyümölcsöt! Elsősorban frisset fogyassz, de eheted szárított, fagyasztott vagy konzerv formában is! Gyümölcslé esetén 100%-os gyümölcstartalmút válassz! Hetente 2 -3 alkalommal fogyassz kismaréknyi olajos, sótlan magvakat: diót, mandulát, mogyorót, tökmagot, napraforgómagot!

Fogyassz legalább 4 adag gyümölcsöt vagy zöldséget naponta! Ebből legalább 1 adag friss vagy nyers legyen! A burgonya nem számít bele a napi adagba!

A Bonduell marketing igazgatója, Szirbek András ismertette: A természet a mi jövőnk

2019 Becslések szerint 2050-re a populáció csaknem 10 milliárdosra nőhet.  Az elegendő táplálék biztosítására a termelést a duplájára kell növelni:  1 milliárd tonna termelés +100%

Forrás : https://www.nationalgeographic.com/foodfeatures/feeding-9-billion/

Jövőkép 2019 - A növényi alapú étkezés

A hüvelyesek és zöldségek termesztése kevesebb terhet ró a környezetre.

Az embereket érdekli az egészségük és a jövőjük.

Az étkezési szokások ennek megfelelően változnak.

A hüvelyesek és zöldségek széles spektrumot kínálnak: tápanyagok, színek, textúrák és ízek

A 100 g fehérje előállításához szükséges talajmennyiség szarvasmarha esetén 370 m², növények estén 1 m².

Növényi alapú ételek a Bonduelle-nél

Változatos, érdekes és ízletes megoldás a hüvelyesek és zöldségek területén.

Növényi alapú portfólió bővítése.

Aktív támogatás az egészséges és hosszú távú fenntartható táplálkozásra való áttérésre.

A hosszú távú fenntarthatóság, a gazdaságosság és a környezetre gyakorolt pozitív hatás a legnagyobb prioritás.

Légumio - hüvelyesek és zöldségek új formában!

Átlagosan az emberek 127g zöldséget fogyasztanak szemben a 250g ajánlottal A hüvelyes bevitelünk még ennél is rosszabb, 6,4g vs. 20g

10-ből 6 gyerek nem fogyaszt elegendő zöldséget

Légumio – a hüvelyesek és a zöldség új formája!  Inspiráló új innováció tésztaforma zöldségből!

• Fehérjében gazdag

• Gluténmentes

• Rostforrás

• Színezék és tartósítószer nélkül

• Gyerekek is szeretik

• Pár perc alatt kész

• Egyszerű módja a mindennapi a ZÖLDSÉG ÉS HÜVELYES BEVITELNEK! ....

Légumio – amikor a kedvenc receptjeidet készítheted el….

Termékek:

Penne újra gondolva: vörös lencse és sárgarépa

Fussili újra gondolva: csicseriborsó és kukorica

Rigatoni újra gondolva: zöldborsó és cukkini

Szószok:

Padlizsán & kakukkfű: Padlizsán, Piros kaliforniai paprika, Hagyma, Paradicsom, Kakukkfű

Sárga cukkini & tejszín: Sárga cukkini, Répa, Sárga kalifornia paprika, Tejszín, Tárkony

Cukkini & olíva: Cukkini, Zöld és fekete olíva, Piros kaliforniai paprika, Paradicsom, Bazsalikom