by Szendi Horváth Éva
Kallós Zoltán részben elfeledett gyűjtéseit használta 'alapanyagul' Cserepes Károly. Az eredeti archív felvételeket nagyvárosi környezetbe helyezte, így hozva közel időben és térben hozzánk a hagyományt és a régieket. A válogatásban sok intuitív elem van, érzés, játék, ami nem feltétlenül tudatos, de nagyon Cserepes. A Blacklake, a My name is Elvis és a The Big Slalom című lemezek után - amelyeket hasonló technikával készített az alkotó – mondhatni : itt a sorozat következő darabja.
Egy talált tárgy megtisztítása
A kései Cserepes-albumoknak, mint a jelenlegi Nachtmusiknak is van egy közös specialitásuk: egymástól távoli világokat invitálnak találkozóra. A kiindulásként használt egyik (ma már) távoli világ minden esetben az archív folklórfelvételek. A másik, ettől távoli világ pedig mindig az a lehetséges nézőpont, ahonnan az archív felvételeket szemléljük. Minden album új nézőpontot keres, illetve kínál, tudván ugyanakkor, hogy a megközelítési lehetőségek kimeríthetetlenek.
A mostani Nachtmusik c. albumnál egy „békebeli” nagyvárosi ember tisztogatja ezeket a régészeti leleteket. Esteledik, a városban kigyúlnak az esti fények, az utcákon szerelmespárok suhannak, a kávéházakból kiszüremlik a szalonzene, a zongora, a szaxofon hangja...
Ahogy közeleg az éjfél, és ahogy csendesül a város zaja, érzelmileg már kicsit eltávolodva, de mégis sok szeretettel tekinthetünk ezekre a „megtisztított tárgyakra”, melyeket oly sok oldalról szemléltünk az elmúlt évtizedek során.
A lemez kapható a Fonó webboltjában és a terjesztőknél.
Köszönet az archív felvételekért a kolozsvári Kallós Zoltán Alapítványnak és a Zenetörténeti Intézetnek (Budapest).
Köszönet az elmúlt idők énekeseinek:
Külön köszönet a zenészeknek:
Kárpáti Dódi (trombita), Ágoston Béla (szaxofon),
Vendég: Armin Küpper (szaxofon) (www.armins-art.de)
Szerző, felvétel, keverés: Cserepes Károly (Budapest, 2021)
Grafika, nyomdai előkészítés: Dóra Kiss, Marianne Szilasi