by Szendi Horváth Éva
A közelmúlt nemzetközi és hazai politikai-társadalmi eseményeire, illetve a megkerülhetetlenül velünk lévő klímaválságra és pandémiára egyaránt reflektál a fesztiválprogram. Egy köztéri installációval, a brit Kaleider társulás Pig című alkotásával veszi kezdetét az eseménysor.
Pig - Credit: Seth Honnor
Az exeteri kollektíva a PLACCC 2022 keretében látható installációval – akárcsak olyan korábbi produkcióival, mint pl. a Robot Selfie vagy a Fish Mobile – egy (akár pillanatnyi, akár hosszantartó) közösség megszületését ösztönzi. Így korábban egymást nem ismerő embereknek közös élményt nyújt.
A The Money című interaktív színházi előadásuk során – a Pig-hez hasonlóan – azt a kérdést feszegetik, hogy képesek-e idegenek 60 perc alatt egyezségre jutni egy bizonyos összeg elköltésének módjában. Képesek vagyunk-e összefogni egy konkrét közös cél érdekében, vagy saját érdekünkhöz való ragaszkodásunkkal megkockáztatjuk, hogy a teljes összeget elbukjuk?
A Madách Imre téren napi 6 órában látható nagyméretű átlátszó malacperselyt csak bizonyos feltételekkel lehet kinyitni. Az összegyűlt összeg akkor vehető ki belőle, ha körülötte egy olyan közösség formálódik, amelynek tagjai egyértelműen eldöntik, mire szánják a pénzt. A kollektív döntéshozatalra irányuló beszélgetéseket brit művészek és magyar közreműködők vezetik.
Az installáció az elmúlt években számos európai városban megfordult. Egy online platformon, a Pigzine-en követhetőek az eddigi rendkívül eltérő közösségek interakciói, ahova a budapesti megvalósítás dokumentációja is felkerül majd.
Szabó Renáta Híd című alkotása egy egyéni döntési szituációból született
—A projekt története azzal kezdődött, hogy elhatároztam halasztok az egyetememen. Ezt a döntést azért hoztam meg, mert nem olyan régen több embert is elveszítettem az életemből. Ugyanis már kizárólag csak a munkáról, tanulásról, teljesítési vágyról szólt az életem. De lehetséges, hogy ez nem csak egyéni élmény, hanem kollektív érzet? — mondja a fiatal művész.
Szabó Renáta: Híd
E személyes élethelyzetből kiindulva jut el az egyén torzult öndeterminációja és a kollektív magyar tehetetlenség kérdéséhez. Az öndetermináció alapvető emberi természetünk. Gyerekkorunkból hozott értékeinket, illetve kulturális és társadalmi helyzetünkből fakadó motiváltságot, teljesítési vágyat, magunktól való elvárást takar. A Híd kezdő eseménye egy hatórás köztéri performance az Erzsébet hídon, melyet egy installáció egynapos kiállítása egészít ki.
A PLACCC Fesztivál többévesre tervezett Sensing the city sorozata 2021-ben indult el Bubla Éva művész-aktivista kurátori közreműködésével, aki idén alkotóként is közreműködik a programban.
A Sensing the city idén is művészek és más területről érkező szakemberek párbeszédén keresztül közelíti meg a művészet és a környezeti fenntarthatóság kapcsolatának kérdését. Az alkotók Dániából, Olaszországból, Nagy-Britanniából és Magyarországról érkeznek. Egy ötnapos közös rezidenciaprogram során az ökológiai megközelítés és a problémák művészet segítségével történő érzékenyítés lehetőségeinek kérdését, valamint a művészet és a tudomány kölcsönösen inspiráló kapcsolatának témáját járják körül. Művészeti kutatásuk és felfedezésük eredményeit az érdeklődőkkel is megosztják. Teszik ezt részvételi workshop formájában, illetve releváns szakterület szakértőjével folytatott beszélgetések keretében.
A Sensingthe City nyilvános programjai között szerepel a dán Nana Francisca workshopja Schottländer Going Visiting címmel. Az érdeklődők betekintést nyerhetnek a művész alkotói folyamatába. Részt vehetnek a rezidenciaprogram során folytatott kutatásában, melynek eredményeként a későbbiekben egy helyspecifikus előadás születik a PLACCC Fesztivál keretében. Nana Francisca saját testét használja a vizsgálódás és az alkotás élő eszközeként. Minden alkotófolyamata mélyen gyökerezik az elméletben, az irodalomban, a helyismeretben és a személyes anyagokban. Budapesti kutatásának helyszíne a Népsziget, ahol elsősorban a kövek, vízpart és folyó témák mentén folytatja művészeti kutatását.
Bubla Éva a Sensingthe city program keretében egy gellérthegyi iIlat sétára invitálja az érdeklődőket. A sétát nyilvános beszélgetés követi a művész és Szegő Judit, a Levegő Munkacsoport munkatársa részvételével.
Seth Honnorral, a Kaleider kollektíva művészeti vezetőjével - új projektjéhez folytatott kutatása részeként - a fosszilis és megújuló energiaforrások kérdésének művészeti megközelítési lehetőségeiről beszélgetnek.
Az olasz Leonardo Delogu előadóművész és tréner, mozgás- és tájkutató pedig egy különleges helyszínen, a Mátyáshegyi-kőfejtő parkjában egy piknikkel összekötött diskurzuson osztja meg az érdeklődőkkel a közös rezidenciaprogram során végzett kutatásainak eredményeit.
A PLACCC 2022 második hetének programjában továbbá szerepel két mozgásra alapuló köztéri produkció.
Juhász Kata Társulat – Cie. Two in One (A): Hétköznapi cirkuszaink, Mészáros Máté: A távolság mechanikája.
Emellett a fesztivál egy belorusz alkotócsapat (Igor Shugaleev - Sergey Shabohin - Alexandra Kononchenko - Marina Dashuk(BEL): The body you are calling is currently not available és egy ukrán művész (Daria Puhachova (UKR): Shelter for Freedom) előadásával kíván reflektálni a fél éve tartó ukrajnai háborúra.
További információ: www.placcc.hu