by Szendi Horváth Éva
Minden történetnek van egy eleje. Itt pontosan a kezdet a lényeg, ahogyan Danny és Laura megismerik egymást, miután már összeismerkedtek. Laura lakásavató bulija után, kora reggel csak ők ketten és a „romok” a maradnak. Mindenhol körül veszi őket a mérhetetlen rendetlenség. Ám, a közös takarítás során önmagukban is rendet kell tenni.
Danny elvált, az anyjával él együtt. Önbecsülése alacsony. Laura kemény karrierista – legalábbis elsőre annak tűnik. Szigora a magányát és a bizonytalanságát fedi. A Kezdetben két idegen megküzd saját magával, hogy utána elkezdjék a közös történetüket. Danny és Laura egyaránt odaadják magukat reményeiknek és tökéletlenségüknek. Szépen lassan megengedik, hogy „régi énjük” leváljon róluk.
A mű ősbemutatója pár éve volt a londoni Royal National Theatre-ben.
A darab nagyon is megérinti a nézőket. Amiről beszélnek a szereplők, mindenkivel és bárkivel megtörténhet, vagy megtörtént. A rendezés csak megerősíti az emberek közelségét egymáshoz: a játszás tere középen van, a nézők két oldalt ülnek. Így darab minden hangsúlyát, rezdülését közelről látni.
Szereplők: Schmied Zoltán, Danis Lídia
Díszlettervező: Enyvvári Péter
Jelmeztervező: Cselényi Nóra
Dramaturg, fordító: Hárs Anna
Rendezőasszisztens: Dicső Dorka
Rendező: Dicső Dániel
Kezdet – Ahogyan a színészek látják:
DANIS LÍDIA: Házhoz jön a meglepetés
Laura egy életigenlő csaj, aki mégis egyedül van, ahogyan az a 35-45 év körüli korosztályra jellemző. Ilyen a korunk, a karrier diktál. Az ember mindig meg tudja magyarázni magának, miért sorolja előrébb az egzisztenciális biztonságot, a hajtást a párkapcsolatnál. Egyszer azonban csak ráeszmél, hogy nincs is más az életében. És akkor már tudatosan szeretne belekapaszkodni egy másik emberbe és vele együtt élni. Laura ebben az utolsó utáni pillanatban van. Bár ő felismeri, mire van szüksége, meg is fogalmazza: normális életet akar egy férfival, és behozza a gyerektémát is.
A Kezdet azt is megmutatja, hogy a virtuális terek kommunikációja nem igazán működik a valóságban, vagy nem úgy működik. A közösségi média vagy más netes, ismerkedős platformok információt ugyan adnak a másikról, de érzelmi jelzést nem. Ott nincs igazi tekintet, gesztus, metakommunikáció. Nagyon nehéz ma ismerkedni, hol találkoznánk véletlenül valakivel? Holott azt gondolnánk, a világ millió lehetőséget kínál fel erre. Csakhogy mindenki rohan, és elfutunk egymás mellett. Laura egyébként szerencsés: számára Dannyvel gyakorlatilag házhoz jön a meglepetés. Ráadásul rendkívül szórakoztató módon.
SCHMIED ZOLTÁN: Ilyen figurát még nem játszottam
A negyvenes Danny magánya mögött korábbi párkapcsolati krízisek húzódnak. Elvált, az anyjával él együtt, de van egy kislánya is. Története generációs helyzetképnek is tekinthető. Szellemes helyzetek közé téve arról is szól a Kezdet, mennyire nehéz ennek a koranegyvenes nemzedéknek, akik még nem találták meg, vagy már elveszítették, vagy újra keresik a társukat. Nem jön könnyen az egymásra hangolódás, a másik megnyitása, ha az már kezd bezárkózni. Tehát ez a darab a keresésről is szól, meg azokról a problémákról, gátakról, amelyek nem engedik a férfinak, hogy tovább tudjon lépni a magányából. Itt végül megteszi…