Ínycsiklandó köretek:

2023. 01. 12., 1:08pm
új, zöldséges tippek az Európai Friss Csapattól

 

Ha főétel, akkor köret. Manapság elképzelhetetlen, hogy főételeink mellé ne fogyasszunk valamilyen köretet. Ez azonban nem új keletű dolog, bár az idők alatt nagyon sokat változott, hogy mihez, mi illik és az is, miből készítjük a körítéseket. Befolyásolhatják ezt az adott kor táplálkozási szokásai, az elérhető alapanyagok választéka és napjainkban például az egészségtudatosság is. 

Az Európai Friss Csapat program dietetikusával, Fülöp Lilivel körbejárta a témát: hogyan tehetjük változatosabbá a köreteket.

Fülöp Lili

Illetve milyen egészségesebb, szezonális köreteket érdemes kipróbálni a burgonya mellett.

Köret történelem

Nem újdonság a gasztronómiában, a húsételekhez mindig is kínáltak köreteket. Európában jellemzően azokból a zöldségekből, gyümölcsökből készültek, amelyeket az adott állat is fogyasztott, vagy amelyek az élőhelyén megtalálhatóak voltak. Jó példa erre a vadhús, ami mellé az erdei gyümölcsöket a mai napig kínálják. Egy másik gyakori köret a különböző kásafélék voltak, amelyeket nemcsak húsos ételek mellé lehetett fogyasztani. Ezek mára ritkábbak lettek, de a kenyérfélék, lepények, tócsnik még tartják magukat. Napjainkban az egyik legnépszerűbb körítés egyértelműen a burgonya, amely csak a XV. században érkezett meg Európába. A burgonya előtt egy ma már ritkábban használt zöldség, a pasztinák volt a leggyakoribb.

Pasztinák – nem fehérrépa!

A pasztinák vagy népies nevén paszternák igazi téli gyökérzöldség, amely az őszi-téli időszakban nagyszerű alternatívája a krumplinak. Ránézésre hasonlít a fehérrépára, de nem fehérrépa: annál jóval húsosabb, íze pedig sokkal édesebb, teltebb.

Fontos különbség még, hogy a pasztinák levele nem fogyasztható! A pasztinák keményítőt, fehérjét, pektint tartalmaz, valamint kiváló rost-, B- és C-vitamin forrás. Bár kinézete tényleg egy óriási fehérrépára hasonlít, felhasználhatósága a burgonyáéval egyezik meg, hiszen nagyon sok ételhez használható. Ízét tekintve azokhoz a fogásokhoz ajánlott elsősorban, amelyeket petrezselyemmel ízesítenénk, csak jóval kevesebb kell belőle, édeskés íze miatt.

Mézes pasztinák

Fűszeres ízvilága remekül kombinálható dióval, mézzel esetleg sós típusú sajtokkal, mint a feta. Köretként sütve, főzve, pürének is tökéletes választás, de más szezon zöldségekkel együtt sütőben grillezve is fantasztikus!

 Dietetikusunk ajánlja: sárgarépa, cékla és édesburgonya

Fülöp Lili, az Európai Friss Csapat dietetikusa szerint a pasztinák mellett ne feledkezzünk el az őszi-téli időszak többi zöldségéről sem! A sárgarépa, a cékla és az édesburgonya is kiváló alapanyagok. Érdemes őket sütve, főzve is rendszeresen fogyasztani, főként ilyenkor, amikor kevesebb friss gyümölcs és zöldség érhető el.

„A téli időszak antioxidánsban gazdag zöldségei a sárgarépa, a cékla és az édesburgonya. Mindhárman remekül helyt állnak melengető köretként a tányérunkon, és akár a hidegebb estéken is jól esnek. A sárgarépa és az édesburgonya béta-karotin tartalmát ráadásul sütve, némi zsiradék (például egy kevés szőlőmagolaj) és kellemes fűszerek (kakukkfű, bazsalikom, oregánó) hozzáadásával még inkább hasznosíthatóvá tehetjük! A céklában pedig többek között a B1-, B2- vitamin, a kálium és a magnézium vigyáz arra, hogy minél tovább egészségesek maradhassunk.” – fogalmaz a szakember. Hozzáteszi, hogy a három kiemelt zöldségben található rostok egyebek mellett segítik az optimális bélműködést és jótékonyan hatnak a bélflóra egészségére is.

 

Köret tippek

1,           Vásárlásnál figyeljünk oda, hogy egészséges zöldségeket vegyünk! A fonnyadt, foltos gyökereket, megpuhult gumókat ne vásároljuk meg!

2,           Vékonyan hámozzuk a zöldségeket, a héjuk alatt található vitaminok miatt!

3,           Egyszerűen elkészíthető, kifejezetten egészséges köretek vagy főételek készülhetnek belőlük, ha tepsiben együtt sütjük őket, esetleg hagymával, fokhagymával is kiegészítve!

Ha megsültek, joghurttal, sóval borssal összeforgatva isteni finom csemege lehet belőlük!

4,           Vékonyra szeletelve, enyhén sózva remek házi chips is készíthető belőlük!

+1         Ha csak pasztinákot készítenénk, akkor érdemes a mézes-mustáros változatot kipróbálni! Olívaolajat, mézet, mustárt, sót, borsot és kakukkfüvet keverünk össze. A meghámozott, hasábokra vágott pasztinákot sütőpapírral bélelt tepsibe tesszük és megkenjük ezzel a keverékkel. 25-30 perc alatt sül készre 180 fokon. A fele időnél fordítsuk meg a zöldségeket! Ha főételnek szánjuk, a sütés utolsó 10 percében szórjunk a tetejére fetasajtot.