Így falatoznak terepen a hazai természetjárók

2023. 17. 07., 2:28pm
Túrázás közben sem mond le a meleg ételekről a hazai természetjárók többsége

 

Harmada nyílt tűzön süt-főz, tíz százalékuk viszont inkább gázfőzőt használ – ez derül ki az outdoor termékeket gyártó Primus legfrissebb magyarországi felméréséből. A fiatalabb generáció tagjai a legaktívabbak az outdoor főzés terén, ezzel szemben az 50 felettiek közel fele inkább az útba eső büféket, éttermeket részesíti előnyben.  Kávét és teát a többség inkább otthonról, termoszban visz magával: szabadtéri kávéfőzésre csak a túrázók 7 százaléka vállalkozik.

Rendkívül színes képet mutatnak a magyar túrázók étkezési szokásai egy Magyarországon, az outdoor főzőeszközöket gyártó svéd Primus megbízásából idén készített, hiánypótló kutatás[1] eredményei alapján. A természetjárás élménye nem lehet teljes a megfelelő kalóriabevitel, illetve folyadékpótlás nélkül, ennek megfelelően a válaszadók többségére – több mint négyötödére – igaz, hogy a hátizsákjában mindig megtalálható némi hideg élelem. Ezt leszámítva viszont a kirándulók több táborra oszthatóak, például a nyílt tűz, illetve ezzel szemben a gázfőző előnyben részesítése vagy akár a kávézási szokások alapján.

A túrázók mintegy 30 százaléka rak tüzet sütéshez-főzéshez vagy ételmelegítéshez. A fiatalabb korosztály esetén azonban ez az arány jóval magasabb: minden második 15-29 év közötti természetjáró választja a nyílt tüzet. A 40 és 49 közötti korcsoportba tartozók körében viszont jóval kevésbé népszerű, húsz százalék alatti az outdoor főzéshez kapcsolódó tűzrakás.

Bár a gázfőző használata ennél jóval egyszerűbb és környezetkímélőbb, ha outdoor főzésről van szó, egyelőre ezt a megoldást a tűzrakással szemben kevesebben részesítik előnyben – csak minden tizedik túrázó visz magával gázfőzőt. A legfiatalabb, 15-19 év közötti korosztály körében a gázfőzők használata is gyakoribb az átlagosnál, az ő esetükben ennek aránya eléri a 15 százalékot.

A nyílt tűzön sütés vagy a gázfőző használata helyett a túraútvonalakhoz közeli büfék vagy éttermek felkeresését az ötven felettiek részesítik előnyben a legmagasabb arányban, mintegy 45%-ban. Ennek megfelelően ebben a korosztályban a teljes mintához viszonyítva 10 százalékkal kevesebben vannak azok, akik hideg élelmet – például szendvicseket – visznek magukkal, ha kirándulni indulnak.

Bár a közösségi médiában gyakoriak a legszebb túraútvonalak közelében készült kávéfőzős képek, a felmérés eredményei alapján a többség – a túrázók közel fele – továbbra is termoszban viszi magával az otthon előre elkészített kávét vagy teát, és csupán a természetjárók 7 százaléka visz magával kotyogó kávéfőzőt vagy egyéb, kávékészítésre szolgáló eszközt, ha kirándulni indul.

Az outdoor főzőeszközeiről évtizedek óta ismert svéd Primus egy olyan új gázfőző-kollekciót dob piacra Ulti néven, amely szélsőséges időjárási körülmények között is optimális feltételeket biztosít a különböző ételek elkészítéséhez. Ennek érdekében a Primus kínálatának eddigi legszélállóbb gázfőző-rendszerét fejlesztette ki. Az eszköz súlypontja kifejezetten alacsony, lábai pedig stabilak, így egyenetlen talajon is biztonsággal használható. Masszív fogantyúját a fedél fölé hajtva a gázfőző könnyen elcsomagolható, és az erősebb ütéseknek is ellenáll. A kollekcióhoz a főzőeszköz mellett különböző méretű – 1, 1,7 és 2,5 literes – edények tartoznak, amelyeket a gyors melegítést szolgáló hőelvezető aljzattal láttak el.

Az Ulti kollekció kifejlesztése során az volt a célunk, hogy eddigi tapasztalatainkra építve a legkülönbözőbb outdoor körülmények között egyaránt használható, tartós gázfőző-termékcsaládot alkossunk meg. Lehetővé téve, hogy a természetjárók mindig és mindenhol elkészíthessék ételeiket, függetlenül attól, hogy hideg időben vagy esőben, száraz és poros vagy éppen nedves és sáros vidéken túráznak” – mondta el Manuel Dürmoser, a Primus-Silva termékfejlesztésért felelős vezetője. Az új Ulti kollekció 2024 tavaszától lesz elérhető.

 

[1] A kutatást az OPINIO készítette 2023 februárjában, 1058 fős országos, reprezentatív mintán, a 18-59 éves korosztályban. Az adatfelvétel módszere: online kérdőíves felmérés.