by Szendi Horváth Éva
A három részből álló sorozatban Bartók három lelki aspektusa kerül a fókuszba: a Férfi, a Női és a nemek feletti, Angyal princípium. A sorozat részei is ezeket a címeket kapták.
Az elhangzó művek értelmezéséhez Eckhardt Gábor zongoraművész, zenepedagógus, az est házigazdájának lebilincselő történetei adnak útmutatást a közönségnek.
Balogh Ádám
A koncerteken a szerző zenekari művei mellett ismert és kevésbé ismert kamaraművek is elhangzanak olyan művészek részvételével, mint Balogh Ádám (zongora), a Szent Efrém Férfikar, Szokolay Ádám (zongora), Schöck Atala (mezzoszoprán), Bodor János (hegedű) és a Nyíregyházi Cantemus Kórus Pro Musica Leánykara. Vendégük lesz a színpadon két ifjú hegedűs szólista, Berec Laura és Kelemen Gáspár.
Dobszay Meskó Ilona
A sorozat nyitóestjét Dobszay-Meskó Ilona, a további esteket Szabó Soma, valamint a Zenekar művészeti vezetője, Hámori Máté vezényli.
Hámori Máté - Fotó: Kallai-Toth Anett
A sorozat nyitókoncertje február 4-én és 5-én a férfiasságról, a férfi-lélekről szól. Balogh Ádám Bartók zongoraműveiből ad ízelítőt, a Szent Efrém Férfikar a ritkán hallható Bartók-férfikarok világát mutatja be, a koncert leírásában szereplő női lélekrészként, Animaként pedig Dobszay-Meskó Ilona karmester mozgatja a zenekart. Jung szerint a férfiak izgalmasabb része a női lélekrész, az Anima, míg a nőknél épp az Animus felelős sok zseniális és katasztrofális kanyarért az életben és alkotásban. Akárhogy is, Bartók férfiasságának sok oldala van: a macsó és az agresszor hangtüntető hiánya mellett tud karakteresen férfias zenét írni, férfikari művei pedig az érzékenység különleges és ritkán hallható csodavilágai.
A március 4–5-ei koncerten a női lélek kerül előtérbe. Bartók 44 duóiból a két ifjú hegedűtehetségtől, Berec Laurától és Kelemen Gáspártól hallhatunk válogatást. A 27 női és egyneműkarból a Nyíregyházi Cantemus Kórus Pro Musica Leánykara ad elő. Schöck Atala (mezzoszoprán) és Szokolay Ádám (zongora) előadásában elhangzik az Öt dal Ady Endre szövegeire Szabó Soma vezényletével. Hogyan szerelmes a férfi és hogyan szeret a nő? Főhősünk egyik központi témája volt ez, ami nem csupán halkan, de fehéren izzó magánéletéből és a központi műből, A kékszakállúból derül ki, hanem sok egyéb, énekhangra írt alkotásból is, mint ahogy nagy zeneszerző szinte minden zenéjét áthatja a szemérmes érzékiség.
Bodor János - Fotó: Kallai-Toth Anett
A Bartók-portrésorozat harmadik részeként április 8–9-én a Danubia Zenekar a nemek feletti, az Angyal köré építette műsorát. A Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára mellett elhangzik Bartók I. hegedűversenye Bodor János hegedűművész közreműködésével. A rejtély – központi kellék minden nagy életműben. Amiről nem lehet beszélni, ahol az ember „Észak-fok, titok, idegenség”, ott kezdődik az örök érvény. Bartóknál ez a pillanat szinte mindig éjjel köszönt ránk. Éjszaka-zenéiben nem csupán a Holdat, csillagokat, denevéreket és szellemeket halljuk, hanem a mögöttük elterülő végtelen is felsejlik.
Zeneszerzőportrék — Bartók
Budapest Music Center
(1093 Budapest, Mátyás u. 8.)