Debrecen: a párizsi absztraktok és az Orosz Zenei

2021. 26. 10., 8:11pm
Kiállításnyitó, koncert részlet, performansz.  Egy rövid kulturális körkép Debrecenből a Zene Világnapján.

 

E napon a Kodály Filharmónia igazgató-művészeti vezetője elmondta, hogy 2021-ben negyedik alkalommal rendezik meg az Orosz Zenei Fesztivált. A debreceni programok társszervezője a kezdetektől fogva a Kodály Filharmónia Debrecen, minden évben ők adják a szimfonikus nagykoncertet városukban és a Zeneakadémián is. Tavaly a fesztivál jórészt elmaradt. Debrecenben teljesen, ezért külön öröm, hogy idén megvalósulnak a programok. A Kölcsey Központban, valamint Zeneakadémia Nagytermében tartott két hangversenyre már elővételben elkelt minden jegy. – mondta el Somogyi-Tóth Dániel, Debrecen város főzeneigazgatója.

Szabó Marcell zongoraművész, a fesztivál alapító-művészeti vezetője ismertette, hogy az idei évben Csajkovszkij a fesztivál programjának fókusza. Az orosz szerző születésének 180. évfordulóját 2020-ban ünnepeltük, de tavaly csak ízelítőt kaphatott a közönség a zeneművekből. Ezért idén a teljes program október 1–12. között „Csajkovszkij 180+1” mottóval lesz hallható három városban – Budapesten, Debrecenben és Tihanyban.

Minden koncerten más és más hangszer van a középpontban. Így a hegedű, hárfa, orgona és zongora szólóval kerülnek előadásra az orosz mesterek művei. Olyan kiváló művészek tolmácsolják, mint Kállai Ernő (hegedű), a Kodály Filharmonikusok, Razvaljajeva Anasztázia (hárfa), Mészáros Zsolt Máté (orgona), Pregun Tamás, Balogh Ádám és Szabó Marcell zongoraművészek, Kollár Imre karmester.

A fesztiválon sor kerül a  Zongoramaratonra, egy különleges, három részből álló koncertsorozatra is, Debrecenben, a Kölcsey Központban és Budapesten a Pesti Vigadóban. A három hangversenyen, kétzongorás, négykezes és szóló darabokat hallhatunk Balogh Ádám, Pregun Tamás és Szabó Marcell zongoraművészek közreműködésével, előadásukban orosz történetek rajzolódnak ki.

A fesztivál hosszú távú együttműködéseket kötött az Országos Idegennyelvű Könyvtárral, az Orosz Kulturális Központtal, a Tihanyi Bencés Apátsággal, a moszkvai Orosz Nemzeti Zenei Múzeummal. Kísérőprogramok, például a Csajkovszkij leveleiből összeállított felolvasóest, és az Orosz Nemzeti Zenei Múzeum által összeállított Csajkovszkij-kiállítás.

Jövőre Szkrjabin lesz a fókuszban, 2023-ban pedig ismét Rachmaninov, születésének 150. évfordulója kapcsán.

A www.ozf.hu oldalon a fesztivál minden programja megtalálható.

Kollár Imre, a Kodály Filharmonikusok vezető karmestere szerint fantasztikus dolog és egyben kihívás egy zenekar számára, ha már az évad elején egy ilyen fesztiválon, ilyen kivételes műsorral jelentkezhet. Az Orosz Zenei Fesztivál olyan, mint egy kincsesbánya, mert az orosz klasszikus zene egy kimeríthetetlen forrás, melyből még a hozzáértők, a gyakorló zenészek is csak egy kicsi részt ismernek.

Kállai Ernő és Szabó Marcell

Kállai Ernő hegedűművész örömét fejezte ki, hogy a már tavalyra is tervezett hangversenyt most előadják a Kodály Filharmonikusokkal. Debrecenben először játszik, de a zenekarral és Kollár Imre karmesterrel is többször együttműködött már, főként Csajkovszkij- darabokat bemutatva. Régen volt olyan alkalom, hogy teltház előtt tudott játszani. A D-dúr hegedűversenyről elmondta: az egyik leg érzelemdúsabb, legromantikusabb, legvirtuózabb mű. Benne van a szenvedés, a keresés, a boldogság, mindez váltakozva, a közönség egyik kedvence is

Debrecenben tehát már a Zene Világnapján, a fesztivál elő napján ünnepeltek: este felhangzott tehát Csajkovszkij D-dúr hegedűversenye a szerző másik ismert művével, a VI. Patetikus szimfóniával együtt Kállai Ernő és a Kodály Filharmonikusok előadásában Kollár Imre karmester vezényletével.

A www.ozf.hu oldalon a fesztivál minden programja megtalálható.

A világon csaknem 50 év után először a MODEMben!

Párizsi absztraktok. Abstraction-Création. Kandinszkij, Hélion, Calder, Moholy-Nagy…

2021. október 3-án nyílt a debreceni MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ nemzetközileg egyedülálló kiállítása Párizsi absztraktok. Abstraction-Création. Kandinszkij, Hélion, Calder, Moholy-Nagy…címmel.

Az 1500 m2-es kiállítás középpontjában a világhírű, a valaha volt legnagyobb hivatalos nonfiguratív csoportosulása, az Abstraction-Création áll. A közel 100 művet felvonultató tárlat műtárgyai, többek között a párizsi Centre Georges Pompidou, a párizsi Galerie Le Minotaure, a bécsi mumok, a bécsi Belvedere vagy a Nantes-i Musée d’arts de Nantes múzeumokból érkeznek. 

Az Abstraction-Création olyan világhírű művészeinek képeit és szobrait mutatja meg a közönségnek, mint például Vaszilij Kandinszkij, Jean Hélion, Alexander Calder, Auguste Herbin, František Kupka, vagy Jean Arp, stb.  A tárlat elsőként reprezentálja itthon a világhírű magyarok, köztük Moholy-Nagy László, Alfred Reth vagy Étienne Beöthy és hazánkban elismert avantgárd alkotók, mint Tihanyi Lajos és Martyn Ferenc munkásságát a párizsi Abstraction-Création közegében. A kiállítás kurátora Dr. Mészáros Flóra művészettörténész.

Megjelent már a kiállítás katalógusa, figyelemre méltó, szép kiadvány, ajándéknak is kiváló.

Németh Hajnal: Szimultán város

Kétcsatornás filminstalláció, Tar Sándor „Szőke város” című verse alapján

Németh Hajnal „Szimultán város” című filminstallációja Tar Sándor „Szőke város” című versét idézi nyelvi és zenei kontextusban. A kétcsatornás filmvetítésen látható kísérleti előadás lényege a vers magyar nyelvről német nyelvre történő többszörös szimultán tolmácsolása, melyet kiegészít egy mellérendelt improvizatív zenei előadás.

A filmfelvétel helyszíne maga a hangstúdió, ahol a különböző hangsávok szeparált terekben, egyidejűleg kerültek felvételre.

A Tar Sándor verset magyarul felolvasó színész, Keresztes Tamás előadását egyszerre három hivatásos szinkrontolmács közvetíti, így az egyidejű és spontán tolmácsolás által párhuzamosan születnek különböző német nyelvű verziók. A fordítás változataiban létrejövő minimális eltérések nem eredményeznek különösebb eltérést a jelentésben, hanem ugyanannak a tartalomnak hozzák a különböző személyes interpretációit. Maga az eredeti vers, ellentétben Tar szociografikus írásainak tárgyilagosságával, egy személyes hangon megszólaló, belső vívódásokat közvetítő, hullámzó érzelmekkel telített mű.

Németh Hajnal kísérleti darabjának lényeges formai eleme a zeneiség, amit egyrészt az André Vida által komponált improvizatív zene, másrészt a párhuzamosan hallható két nyelv, a felolvasás és a három szimultán fordítás ritmusa és összhangzása hoz létre. A filmvetítések és a hangcsatornák között a közönségnek szabad mozgástere van.

Megtekinthető: október 4 – 16. 12:00 – 18:00

Helyszín: Csokonai Irodalmi Labor (4024 Debrecen, Kossuth u. 1.)