BCG: Stratégiai leckék Taylor Swifttől

2024. 26. 01., 12:11pm
„Félek az átlagosságtól” – Taylor Swift

 

Taylor Swift nemcsak a világ legnagyobb popsztárja, sikere túlmutat a műfajon és tanulságokkal szolgálhat a „hagyományos” cégek számára is.

Taylor Swift sikere számos olyan tanulsággal szolgál, amelyek a hagyományos vállalkozások számára is hasznosak lehetnek, hogy az új technológiák, csatornák és hatalmi struktúrák kihasználásával tartós előnyöket teremtsenek, állapította meg a Boston Consulting Group (BCG) kutatóintézete a BCG Bruce Henderson Institute friss elemzésében. Felsorolta az okokat is, hogy miért olyan sikeres és milyen stratégiai leckékkel szolgálhat másoknak.

Taylor Swift a világ legnagyobb popsztárja: mindössze 34 évesen minden idők egyik legjobban eladott zenésze, tavaly ő volt a legtöbbet streamelt előadó a Spotifyon és az Apple Musicon, a TIME pedig 2023-ban az év emberének választotta.

Befolyása messze túlmutat a popzene világán: az amerikai gazdaságban is jelentős szerepet játszik, jelenlegi turnéja az előrejelzések szerint 5,7 milliárd dolláros lökést ad a gazdaságnak.

Swift sikere nem múló hóbort - több mint egy évtizede van a csúcson. Ő volt a Billboard legnagyobb pénztermelője 2012-ben - abban az évben, amikor először került a Billboard Hot 100-as lista első helyére. Azóta minden évben voltak listavezető slágerei és eddig tucatnyi Grammyt nyert.

 Swift kitartó sikere egy olyan időszakban következett be, amikor az üzleti életben és különösen a zeneiparban is viharos változások zajlottak. A zenei produkció demokratizálódása például ma már azt jelenti, hogy a lemezkiadóval kötött szerződés és a stúdióidőhöz való hozzáférés sem feltétlenül kötelező. Ahogyan a BCG kutatóintézete emlékeztet, Billie Eilish Grammy-díjas debütáló albumát a bátyja hálószobájában vette fel, olyan szoftverekkel és berendezésekkel, amelyek kevesebb mint 3000 dollárba kerültek.

 A zene terjesztésének (és fogyasztásának) egyidejű demokratizálódása azt jelenti, hogy a nagy marketingköltségvetés sem előfeltétele többé a sikernek, amint azt Lil Nas X (akkor még teljesen ismeretlen) rapper "Old Town Road" című kislemeze is mutatja. Ez a TikTokon terjedt el, és hozta meg neki az első Billboard Hot 100 slágert.

Ez is egyértelműen azt mutatja, hogy a régebbi belépési korlátok leomlanak, a verseny minden eddiginél töredezettebbé, dinamikusabbá és élesebbé válik - vagyis az új üzleti modellek kihasználásához agilitás és kreativitás szükséges.

A kutatások azt mutatják, hogy a versenyelőny manapság gyorsabban tűnik el, mint valaha. Az, hogy valaki ebben a turbulens környezetben ne süllyedjen vissza az átlagba, az üzleti életben is rendhagyó.

Miben különleges Swift és miért van folyamatosan a csúcson?

A magyarázat egészen biztosan nem pusztán annyi, hogy tehetséges és sikeres énekesnő és dalszerző, akit gyakran utánoznak, másolnak akár kereskedelmi érdekből, akár azért, mert más művészek bálványozzák.

Taylor Swiftet egyszerre ismerik el generációja egyik legjobb zenészének és legügyesebb üzletemberének - nemcsak művésztársai, hanem például a világ leggazdagabb emberének számító Elon Musk is. Ezekkel az állításokkal a BCG Bruce Henderson intézete is egyetért és azt állítja, hogy Swift sikerét a jó stratégia iránti érzéke tette lehetővé.

Ennek három kulcsfontosságú lépése volt.

1.Érzelmi kapcsolat létrehozása a digitális világban

Swift karrierje kezdete óta keményen dolgozik azon, hogy ott találkozzon a rajongóival, ahol azok vannak: az online térben. Az aktív és elkötelezett rajongói bázis ápolása először a Myspace-en és a Tumblren, később pedig az Instagramon és a TikTokon tette lehetővé számára, hogy közvetlen kapcsolatot alakítson ki követőivel. Gyakran lájkolja, kommentálja és újra posztolja a rajongói tartalmakat. Swift kommunikációja személyes és átélhető, akárcsak a dalai és albumai. Ismert arról, hogy kiáll a rajongóiért, sőt, néhányukat személyesen választja ki, hogy részt vegyenek élő, titkos meghallgatásokon az albumok megjelenése előtt. Azzal, hogy a posztjaiban "nyomokat" hagy a következő lépéseiről, amelyeket a rajongóknak kell megfejteniük, pezsgést, várakozást és ismételt elkötelezettséget teremt.

Swift digitális kommunikációs stratégiája nagy és hűséges közösséget hozott létre: Ő a legkedveltebb híresség a posztonkénti kedvelések száma alapján (átlagosan 7,8 millió) az Instagramon, ami egyben hatalmas befolyást is jelent. A Vote.org oldalon 1266 %-os növekedést tapasztaltak a szavazói regisztrációban egy órával azután, hogy Swift szavazásra buzdította követőit. Stratégiai szempontból a közvetlen érzelmi kötődés, amelyet a rajongóihoz teremtett - akik úgy érzik, hogy ő "egy közülük" -, döntő fontosságú a pozíciója megvédéséhez és a potenciális riválisok folyamatos áradatával szemben.

2. Saját maga felügyeli a munkáját

Swift híres az öntulajdonlásáról és önmenedzseléséről, ami a digitális korszakban egyedülálló és erőteljes példaként szolgál az új gazdasági modellekhez való alkalmazkodáshoz.

A zeneipar hagyományos modelljeit megtörve Swift az első hat albumának újbóli rögzítésével megszerezte a zenei jogai feletti ellenőrzést, értelemszerűen felkeltette a média érdeklődését, hatalmas nyilvánosságot kapott és a streaming platformokon megjelenhettek a „Taylor's Version"-ok is.

Swift nem támaszkodik külső menedzserekre vagy ügynökökre, tevékenységét egy kis csapat irányítja és a nemrégiben megjelent koncertfilmjét is saját maga adta ki.  Azzal, hogy maga irányítja az alkotások előállítását és terjesztését, nemcsak az értékmegragadást maximalizálja, hanem képes gyorsan reagálni a változó piacra. Külső kontrol nélkül látja a visszajelzéseket és nem kötődik a meglévő (kiadói) modellekhez és szabályokhoz sem.

3. Folyamatosan újra feltalálja magát

Sok művész akkor kezdi elveszíteni jelentőségét, amikor már nem tud lépést tartani az iparágba belépő új tehetségek által meghatározott változó ízléssel és trendekkel. Swiftnek azonban sikerült következetesen megújulnia és új trendeket formálnia.

Koncertjeit is újra és újra feltalálta, új mércét állítva az iparág számára: jelenlegi világturnéja egy átfogó kulturális esemény, amely 17 éves karrierjét átívelő, bő 3,5 órás zenei utazásra viszi a közönséget. A műsorban több mint 40 dal szerepel, de minden koncerthez tartozik egy meglepetés blokk is, egy maroknyi koncertspecifikus dallal, ami emlékezetessé, egyedivé és a közösségi médiában nagyon "megoszthatóvá" teszi az élményt.

A stratégia egy alkalmazott művészet, és Taylor Swift jól példázza a művészet és a stratégia kereszteződésének erejét.  Taylor Swift szórakoztató és inspiráló, azonban sikertörténetének stratégiai tanulságai minden vállalkozás számára példaértékűek lehetnek.