by Szendi Horváth Éva – SBE
A kiállítás azt fogalmazza meg, hogy már nem a pillanatot látjuk, amit a fotó nyújt, sokkal inkább azt, amit kép, a fotós láttatni akar.
David Claerbout és Ősz Gábor az ANTICAMERA kiállításon bemutatott munkákban olyan képelméleti problémákat feszegetnek, amelyek túlnyúlnak a fotográfia, a művészet határain. Így napjaink aktuális, égető témái közé tartoznak.
Hogyan hatnak ránk a képek? Hogyan működnek a reklámok, a hírportálok, és hogyan befolyásolnak minket? Miért válhattak annyira népszerűvé, életünk részévé a mémek, gifek? Emellett a látványos installációk meditációhoz hasonló helyzetet hoznak létre.
A Capa Központban bemutatott művek zsigerileg hatnak a szemlélőre, teljesen elbizonytalanítva őt abban, hogy valójában mit is lát. David Claerbout és Ősz Gábor a zavarba ejtő, látványos installációkkal a lezárt megállapítások közlése helyett újabb kérdéseket intéz a nézőhöz. Így a vetített képek láttán önkéntelenül elmereng azon, hogy mi a kép és mi a valóság.
A gigantikus vetítések madárcsicsergéssel, búgó hangú történetmeséléssel, monoton géphangokkal és egy lehetetlenül közelről megfigyelhető erdőtűzzel olyan különleges nyugalmi állapotot idéznek elő, amelyben a meditációhoz hasonló helyzet jön létre. A Capa Központ vetítőszobáinak sötétjében a látogató hosszú perceken át kényelmes padokon ülhet, ellazulhat és átengedheti magát a nyugalomnak.
David Claerbout: Futótűz
Az alapvetően festői és grafikusi háttérből induló David Claerbout az álló- és a mozgóképes kísérleteivel jutott el az idő és az ábrázolás problémaköréhez. Munkái jellemzően valamilyen hétköznapi tevékenységet vagy eseményt mutatnak be. Fő tárgyuk azonban inkább a történetmesélés folyamata és az idő múlása, a valóság és az illúzió közti összetett viszony.
A mai fényképeket „mechanikus képeknek” nevezi. Azok előállításához nem kell különösebb szaktudás, elég csak egy gomb megnyomása. Véleménye szerint a fotográfia elvesztette azt a mágikus karaktert, ami az elmúlt 160 évben jellemezte. Megszűnt az az intim kapcsolat is, ami a kép készítője és annak témája között volt. A fényképezésnek ez a korábbi, ha tetszik, eredeti felfogása manapság azok körében él leginkább tovább, akik valamilyen szinten és módon hatalmat gyakorolnak felettünk, nézők felett, és irányítani akarják, hogyan lássuk a világot. Ebben az értelemben az „anticamera” világa, az a világ, ami a fényképező eszközök látókörén kívül esik, az igazság világa, amelyben a dolgok a maguk valóságában léteznek és nem valamilyen propaganda szolgálatában – mint ahogyan a média képei is inkább eszméket terjesztenek, mint valós információt.
Ősz Gábor: A fény képe
Kurátorok:
Petrányi Zsolt művészettörténész
Mucsi Emese kurátor
ANTICAMERA – David Claerbout képzőművész (BE) és Ősz Gábor képzőművész (HU) kiállítása megtekinthető:
Kedd–péntek: 14–19 óra
Szombat–vasárnap: 11–19 óra
Hétfőn zárva.
További információ:
https://capacenter.hu/kiallitasok/anticamera-david-claerbout-es-osz-gabor-kiallitasa/
A Capa Központ teljes területén kötelező a maszk viselése.