A legyőzhetetlen szerelem meséje

2018. 17. 07., 10:20am
A nagyoperett műfaja Kálmán Imre örökzöldjével, a Cirkuszhercegnő új bemutatójával tér vissza

A nagyoperett műfaja Kálmán Imre örökzöldjével, a Cirkuszhercegnő új bemutatójával tér vissza a Margitszigeti Szabadtéri Színpadra a Budapesti Nyári Fesztivál keretében július 20-án és 21-én este.

A látványos, szívhez szóló és cirkusszal fűszerezett grandiózus operett a Miskolci Nemzeti Színházzal együttműködésben jön létre, rendezője pedig a műfajban otthonos Szabó Máté, a miskolci teátrum művészeti vezetője.


„Írtam már olyan operetteket, ami színházban, színház előtt, színház mögött játszódtak, most olyat szeretnék írni, amelyik egy cirkuszban játszódik” – vezette fel új darabötletét alkotótársainak Kálmán Imre 1925-ben. Fél évvel ezután hatalmas sikerrel be is mutatták azt. Először Bécsben – ahol több mint 300 előadással sikerszériát futott be – majd Budapesten, Párizsban, Londonban, Szentpétervárott, egy éven belül pedig a New York-i Broadway-en is. A legismertebb és máig legnépszerűbb magyar operett szerző e darabja a Csárdáskirálynő és a Marica grófnő mellett az egyik legtöbbet játszott operett. Nemcsak lehengerlő, grandiózus zenéje, igényes áriái és elsöprő fináléja, hanem a cirkuszi világgal ízesített egyedi világa miatt is a közönség egyik legnagyobb kedvence.

A Cirkuszhercegnő, mint valamennyi operett, olyan merész, olykor valószerűtlennek tűnő, sőt gátlástalan álmodozásból szőtt mese, amit a valóság sokszor fanyar, sokszor keserű ízei fűszereznek, a végeredmény mégis egzotikusan édes és varázslatos. A történetet ráadásul nemcsak légtornászok, bohócok és állatidomárok népesítik be, hanem gyönyörű hölgyek, titokzatos arisztokraták, és sebzett szívű katonatisztek is.

De mit tudott ezen túl a zseniális Kálmán Imre, mi lehet az oka a dédanyáink fiatalságának idején, a két világháború között, német nyelven íródott Cirkuszhercegnő töretlen népszerűségnek, amely a 1926-os bécsi premier óta még napjainkban is tart?

Az andalító, de fordulatos történet, az elsöprő látványvilág, a kulisszák mögötti titkok lelepleződésének illúziója, a köznapi voyeurizmus vagy esetleg lappangó, mélyebb összefüggések? Ebben a mesében a cirkusz világa mögött felsejlik az arisztokrácia vonzó, de rejtett hazugságoktól sem mentes titokzatos élete, a tét pedig nem más, mint a mindent elsöprő és felülíró szenvedély, a tiltott, vágyott, de az életben meglehetősen ritka boldogság megtalálása.

Az operett parádés világában azonban az elveszett szerelmesek mégis egymásra találhatnak a kalandok, intrikák és félreértések útvesztőjében, és győz a mindent elsöprő szenvedély

Dobó Enikő és Miller Zoltán, illetve Eperjesi Erika és Szőcs Artur főszereplésével.

Kálmán Imre: Cirkuszhercegnő, operett 2 felvonásban, 3 óra 1 szünet

Írta: Julius Brammer és Alfred Grünwald
Fordította: Lippai Imre és Kulinyi Ernő

Kálmán Imre operettjének kedvelt dallamai először csendülnek fel a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, a sziget öreg fái és a csillagos nyári ég alatt.

A Szabad Tér Színház és a Miskolci Nemzeti Színház közös bemutatója a Fővárosi Nagycirkusz közreműködésével.