Mémek, rappelő versek, kézzel rajzolt alkotások, képregények és tantörténetek, 550 közönségszavazat és megannyi tanulság a biztonságos netezés kapcsán – ez a vírusvédelemről ismert ESET márka diákok számára meghirdetett kreatív pályázatának mérlege. A figyelemfelkeltő kampányhoz kapcsolódó felmérésből az is kiderült, hogy a pályázaton résztvevő diákok jelentős része több, mint 2 órát netezik naponta. Elfogadja a szülői kontrollt az internetezés kapcsán, és nem a barátaitól, hanem inkább iskolai óra keretében, illetve szüleitől tanulna a kiber biztonságról.
A világhálón számtalan lehetőség várja a diákokat, ám nem mindenki van tisztában az ezzel járó veszélyekkel. Ezért Európa egyik vezető kiber biztonsági vállalata, az ESET, idén októberben figyelemfelkeltő kreatív pályázatot hirdetett a 6-20 éves korosztály számára Netezz biztonságban! címmel.
A szervezők és a felkért hattagú szakmai zsűri – köztük Magyarósi Csaba, vlogger, Spuriga Dóra, a PöttyösLabda közösség alapítója, Digital Pedro digitális transzformáció szakértő, valamint Danny Blue, előadóművész, mentalista - örömére szép számmal érkeztek érvényes pályaművek a felhívásra. A kreatív pályázattal nem csak az aktívan netező 13-20 éves korosztályt, hanem az internet világát még csak kóstolgató 6-12 éves korosztályt is sikerült megszólítani, és bevonni a biztonságos internetezésről szóló gondolkodásba.
„Formailag és tartalmilag egyaránt felülmúlta várakozásaimat a pályázatok sokszínűsége, izgalmas feladat volt értékelni a beérkezett alkotásokat. Örömmel láttam, hogy a legtöbb pályázó elismeri és el is fogadja a szülői kontroll szükségességét. Annál is inkább, mert az alkotásokban érzékletesen megjelennek azok a rossz tapasztalatok, amelyeket a gyermekek maguk éltek át, vagy az ismeretségi körükben tapasztaltak” – mondta el Gerhardt Fanni, az ESET termékeket forgalmazó Sicontact Kft. marketingmanagere.
„Összességében jelentős számú pályázatot kaptunk, ami számomra azt is jelzi, hogy az internetes biztonság még a legfiatalabb generációnál is olyan beszédtéma, amiről van véleményük, tapasztalatuk és ezt fontosnak tartják megosztani” – tette hozzá Csizmazia-Darab István, a Sicontact Kft. IT biztonsági szakértője.
Az ESET a kreatív pályázathoz kapcsolódóan internetezési szokásaikról is kérdezte a diákokat. A felmérésből[1] kiderült, hogy a pályázaton résztvevők jelentős része akár napi 2 órát is netezéssel tölt, különösen igaz ez a 11 év feletti korosztályra. Azonban szinte minden második diák (43%) szülői kontroll nélkül szörfözik a világhálón, mert senki sem korlátozza, hogy mennyi ideig netezhet, és milyen oldalakat látogathat meg. A legtöbben okostelefonon (36%) és számítógépen, illetve laptopon (31%) neteznek, és elsősorban a barátokkal, ismerősökkel való kapcsolattartásra (37%), illetve játékra (29%) használják az internetet. A pályaművekben gyakran feltűnt a vigyázó, segítő felnőtt, illetve szülő alakja. Ezt a képet megerősítik a kapcsolódó felmérés adatai is, a válaszadók többsége nem a barátaitól, hanem iskolai óra keretein belül (38%), illetve a szüleivel való beszélgetés során (30%) tanulna többet a kiber biztonságról.
Tanulságos az is, hogy a diákok hogyan védekeznek a netes veszélyek ellen: a válaszadók negyede nem kattint ismeretlen linkre, ötöde a vírusirtó szoftverekben bízik, és sokan figyelnek arra is, hogy kivel osztják meg képeiket, illetve adataikat.
A gondtalan netezéshez elengedhetetlen a megfelelő kiber biztonsági szoftver. Azonban a vírusirtás mellett a tájékozottság, elővigyázatosság a gyerekek, illetve fiatalok esetében is fontos. A kreatív pályázat eredményei megerősítették a szervezőket abban, hogy az IT biztonsági termékekre, illetve az edukációs munkára továbbra is nagy szükség van. A diákok az érintett cégek, szülők, pedagógusok, pszichológusok, kortárs fiatalok és véleményvezérek összefogásának köszönhetően lehetnek tudatosabbak az IT-biztonság terén.
Az ESET Netezz biztonságban! című kreatív pályázat nyerteseinek névsora a pályázat oldalán, a beérkezett pályaművek pedig a már lezárult közönségszavazás aloldalán tekinthetőek meg.
[1] Nem reprezentatív felmérés 47 diák bevonásával.