Nemzetközi szakmai összefogás eredményeként az ENSZ 75. Közgyűlése a 2022-es évet Az Üveg Nemzetközi Évének nyilvánította. Hazánkban is kiállítások, szakmai események mutatják be a magyar üvegművészet múltját, jelenét és jövőjét. Feltárul, milyen utat járt be ez a művészeti ág amíg a „magyarországi üvegművesség” 2021-ben felkerült az UNESCO reprezentatív listájára, a Szellemi Kulturális Örökség Nemzeti Jegyzékére. Az egész éves programsorozatot fontos évfordulók keretezik: idén 150 éves az Iparművészeti Múzeum, az amerikai stúdió-üvegművészet indulásának pedig 60. évfordulóját ünnepli az üvegművészeti szakma.
Az International CommissiononGlass (ICG), a Community of GlassAssociations (CGA) és az ICOM-Glass kezdeményezésének célja az üveg 3500 éves anyagának kontinenseken átívelő, globális ünneplése. A tematikus év fókuszában az üveg technológiai, tudományos és nemzetgazdaságra gyakorolt hatásának ismeretterjesztése áll. Egy olyan, áttetsző anyagé, mely meghatározó alapanyaga a legtöbb technológiai fejlesztésnek, s melynek innovációja hozzásegíti az emberiséget a fenntartható és igazságos társadalom jövőképének eléréséhez, globalizált világunkban. Az üveg mindezen túl pedig művészet is, amelynek 3500 éves múltjára visszatekintve az emberiség történetét és evolúcióját is szemlélteti.
Az Üveg Nemzetközi Évét Magyarországon is egész évben kortárs művészeti és gyűjteményi kiállítások, szakmai konferenciák és workshopok jellemzik.
A hazai tematikus év hivatalos magyarországi megnyitóját a Magyar Zene Házában tartották. Ahogyan a helyszín igazgatója, Prof. dr. Batta András zenetörténész megnyitó beszédében kiemelte, „az üveg átereszti a fényt – nyitott, hívogató és transzparens. Nem véletlen, hogy a Magyar Zene Háza varázsát is az üveg adja. Meggyőződésem, hogy éppen az üveg miatt szerették meg az emberek ilyen hamar ezt a különleges épületet, amely ablakokat nyit, nem pedig falakat emel.”
Bár a magyarországi üvegművesség tavaly felkerült a Szellemi Kulturális Örökség Nemzeti Jegyzékére, hazánkban még mindig sokan az iparművészet, a használati üveg és a képzőművészet határán kezelik a magyarokat e területen. A Nemzetközi Év kiemelt lehetőség ráirányítani a figyelmet az ágazatra, lefektetve a gyűjteményes és oktatási keretek 21. századi innovációit.
Lugossy Mária munkája
„Az idén 60 éve indult Amerikai Stúdió Üvegművészetet világszerte múzeumok, galériák, magán- és közgyűjtemények ünneplik. Ennek a mozgalomnak volt európai úttörője a Bohus-Lugossy Alapítvány két névadója, a világhírű magyar üvegszobrász házaspár, Bohus Zoltán és Lugossy Mária. Tanítványaik ma a nemzetközi művészeti élvonalban képviselik Magyarországot” – hangsúlyozta Bohus Eszter, a Bohus-Lugossy Alapítvány alapítója.
Az Alapítvány az Üveg Nemzetközi Éve Nemzetközi Szervező- és Felügyelőbizottsági tagja. Kiemelten foglalkozik a magyar üvegművészet nemzetközi kontextusba helyezésével, a hazai üveg innovációs ökoszisztéma, oktatás, kutatás és fejlesztés kérdéseivel, a nemzetközi üvegszakmai kapcsolatok kiépítésével.
Lukácsi László munkája
A kiállítások közül kiemelkedik a Műcsarnokban szeptember 4-ig látogatható II. Ipar- és Tervezőművészeti Nemzeti Szalon, amelynek központi témája az Üveg Nemzetközi Éve. A Közös tér címen több mint 310 kiállítót és 470 kiállítási tárgyat bemutató szalon kortárs üvegművészeti munkái mellett a magyar üvegművészek történeti áttekintését, innovációját mutatják be. Ide tartozik Dr. Veress Zoltán (1901-1965) és Suha Zoltán (1932-) Ipari Formatervezési Nívódíjas vegyészek közös szabadalma, a fátyolüveg. Ez a hatvanas évek piaci szemléletének következtében nem tudott méltón kibontakozni, ám a világ számos olyan nagy múzeumi gyűjteményében megtalálható, mint a londoni Victoria and Albert, a liège-i Musée du Verre, a frauenau-i Glasmusem, valamint a budapesti Iparművészeti Múzeum.
Báthory Júlia (1901-2000) Munkácsy és Magyar Örökség Díjas üvegművész a többtónusú, plasztikus mélyhomokfújás technika alkalmazásával teremtett új műfajt. A Stúdióüveg Mozgalommal szinte egy időben, 1962-ben jött létre a kísérleti üvegolvasztó kemence a Török Pál utcai üvegműves szak alagsorában. Ez a hazai gyári, ipari hutai kidolgozás mellett páratlan lehetőséget adott a meleg üvegben történő kísérletező munkára.
Balogh Eleonóra Ferenczy Noémi-díjas üvegművész, a kiállítás társkurátora és a Bohus-Lugossy Alapítvány kuratóriumi tagja kiemelte:„az üveg természetes formájában ősidők óta jelen van, mégis 2022-ig kellett várnunk ahhoz, hogy ezt a rendkívüli anyagot, – amely mesterségesen előállítva mára mindennapi életünk megkerülhetetlen részévé vált – egy éven át ünnepelhessük az Üveg Nemzetközi Évében. Ez az év arra is hivatott, hogy megfelelő infrastruktúrát teremtsünk a kortárs üvegművészek számára műveik előállításához és reprezentációjához, hogy folytathassák a 60-as években elindult, nemzetközi szinten is meghatározó alkotói mozgalom hagyományát.”
A GlasSpring, a kortárs magyar üvegművészet tavaszi tárlata mutatja be ötven, nemzetközileg is aktív magyar művész alkotásait, miközben a hatvan évvel ezelőtt indult Nemzetközi Stúdióüveg Mozgalom kortárs pozícióját is felrajzolja. A tárlatot a Kiskép Galéria szervezte a Klebelsberg Kulturkúriában, Koós Ágnes kurátor válogatásában.
Szentendrén, a Ferenczy Múzeumban, Üveg hat főre címmel május 29-ig látogatható hat nemzetközi elismertségű üvegművész kiállítása. Borkovics Péter, Hegyvári Bernadett, László Kyra, Melcher Mihály, Sipos Balázs és Smetana Ágnes filozofikus mélységű gondolatisággal rendelkező, autonóm értékű képei és plasztikái láthatóak.
Pannonhalmán a Hefter Galéria és Stúdió is csatlakozott az Üveg Nemzetközi Évéhez, a magyar és nemzetközi üvegművészet több mint 50 kortárs képviselőjét bemutató Fény.tér című állandó kiállítással. A látogatók betekinthetnek a Hefter Stúdió közel ötven éve működő műhelyébe, és egy válogatást is láthatnak Hefter László és Hefter Brúnó üveg és restaurátor művészeti tevékenységéből.
Az Üveg Nemzetközi Éve programján belül rendezik az üvegművészet fontos állomásait áttekintő kiállítást, a 18. századtól a múlt század végéig. A Kiskép Galéria és Koós Ágnes kurátor szervezésében a De la Motte–Beer Palota ritkaságszámba menő, 18. századi eredeti barokk freskókkal díszített teremsorában tekinthető meg.
A Magyar Üvegművészek Társaságának története elevenedik meg a győri Rómer Házban.
Az őszi Art Market Budapesten pedig nemzetközi galeristák és művészek bevonásával szakmai szereplők először vitatják meg az üveg képzőművészeti műfajok között betöltött szerepét.
A Bohus-Lugossy Alapítvány a 360 Design Budapest kiállítás partnereként nemzetközi üveg design kiállítással zárja a 2022-es Üveg Nemzetközi Évét.
További információ: www.uvegeve2022.hu
A tematikus év hazai szervező partnere a Bohus-Lugossy Alapítvány a Kortárs Üvegművészetért, kiemelt támogatói az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Nemzeti Együttműködési Alap, a Miniszterelnökség, a Bethlen Gábor Alap, a Magyar Művészeti Akadémia és a világ egyik legnagyobb síküveg gyártója, a Saint-Gobain.