Mit kellene másképpen?

2020. 07. 05., 8:12am
„Mindannyiunkat elgondolkodásra késztet ez a helyzet. Mit kéne másképp csinálni?” Interjú Balassa Levente, életegyensúly tanácsadóval

„Mindannyiunkat elgondolkodásra késztet ez a helyzet. Mit kéne másképp csinálni?” Interjú Balassa Levente, életegyensúly tanácsadóval

Balassa Levente profi sportolókkal dolgozik 15 éve. Első sorból látja, hogy a mentális kiegyensúlyozottság szoros összhangban van a fizikai teljesítőképességgel.

Sok hobbisportolónak ugyanakkor gondot okoz a rendszeres mozgás, ennek hiánya pedig rövid úton kifejti hatásait. Fáradtság, motiválatlanság, az elakadás érzése. Mit lehet ilyenkor tenni? Kell-e egyáltalán? Szigorúak legyünk magunkkal vagy inkább megértőek? A Scitec #stayhomestayfit kezdeményezés keretében többek között Balassa Levente pszichológus tanácsait is megtudhatjuk arról, hogyan tudunk a megváltozott körülmények között mentálisan is egészségesek maradni!

Sokan eshetünk abba a hibába, hogy túl magasra tesszük a lécet. Világjárvány ide vagy oda, a célok és módszerek nem változhatnak – gondoljuk. Ilyenkor nemcsak az elvárások válnak egy csapásra teljesíthetetlenné, hanem az ebből következő kudarcélmény még inkább eltávolít minket a boldogságtól. A négy fal között nem könnyű megtartani a már kialakult rutint, új megoldások kellenek. Ezért is hozott össze a Scitec a #stayhomestayfit kezdeményezés keretében egy profi sportolókból, dietetikusokból és pszichológusból álló szakértői csapatot, akik tanácsokkal, ötletekkel segítenek az otthoni edzés, étkezés és mentális egészség témakörökben.

„Szeretem felhívni a figyelmet, hogy ha jót akarunk magunknak – mi laikus átlagemberek, akik nem pszichiáterek vagyunk –, akkor ne használjunk pszichiátriai kifejezéseket, mint például a depresszió, mert ez önmagában alkalmas arra, hogy még inkább rosszul érezzük magunkat”– hangsúlyozza Balassa Levente életegyensúly tanácsadó, pszichológus. „Ez nem azt jelenti, letagadjuk, hogy rosszul érezzük magunkat. Depresszív állapotba kerülni életünk egy-egy időszakában, például a mostani drasztikusan megváltozott életkörülmények között – tehát nyomott, fájdalmas, rossz állapotba kerülni teljesen egészséges. Ez az állapot pont arra hívja fel a figyelmünket, hogy valamit vagy valamiket nagyon alaposan át kell gondolnunk.”

Balassa Levente meglátása szerint a másik hiba, amit most sokan – szinte reflexszerűen – elkövetnek, hogy maximális energia bedobással saját malmukra akarják hajtani a vizet. Szinte ki sem alakult az új életritmus, de már azon gondolkoznak, hogy mennyit és hogyan profitálhatnak a helyzetből.

„Lehet, hogy furcsán hangzik, de én nagyon remélem, hogy összességében nem fog visszaállni az életünk teljesen ugyanabba a kerékvágásba, mint ami volt. Ugyanis a helyzet kialakulása, egy keserű, de őszinte tükre annak, hogy ahogyan éltük az életünket, az nem teljesen jó. Mindannyiunkat elgondolkodásra késztet ez a helyzet – mit kéne másképp csinálni? Egyébként is fontos, hogy rendszeresen megálljunk az életünkben, ha minden nagyon szép, sikeres és kellemes, akkor is fontos megállni időről időre – most pedig pláne.”

A kérdés adja magát: milyen relaxációs technikákat ajánl egy szakember? Az első és legfontosabb tanács annyi, hogy bármit is csináljunk, élvezzük! Ha ez a futás, akkor élvezzük a futást, ha pedig a fejenállás, akkor azt! Ez az időszak arról is szólhat, hogy bárki megtalálhat magának egy olyan örömteli tevékenységet, ami akár próbálkozások szintjén, de rávezeti az örömélményre.

„A Magyar Pszichológiai Társaság honlapján elérhetőek relaxációs technikák. Akinek van affinitása akár a hivatalos nyugati technikákhoz, az találhat anyagokat autogén tréninggel kapcsolatban. Aki a jóga meditációt érzi magához közelebb, azt is el tudja már ma kezdeni valamilyen módon – vezetetten, internet segítségével. De én is azt javaslom elsősorban, hogy aki megteheti egészséges körülmények között, menjen ki sétálni vagy kocogni.”

A legnagyobb kérdés mégis az: ezzel a furcsának tűnő, stresszes állapottal mit tudunk most kezdeni? Menjünk ki futni, mozogjunk rendszeresen, ez kézenfekvő. Figyeljünk magunkra, legyünk megértőek, türelmesek, és merjünk lelassulni, ha épp arra van szükség. De mi a tágabb perspektíva?

„Ha úgy fogjuk fel, hogy nyertünk időt olyan dolgokra, amiket eddig esetleg elhanyagoltunk, és most itt a csodálatos alkalom foglalkozni vele, akkor mindannyian képesek vagyunk pozitívan kijönni ebből.”

További tanácsokért látogass el a Scitec #stayhomestayfit oldalára, ahol otthoni edzés, étkezés és mentális egészség témakörökben is lehet hasznos bejegyzéseket találni, hogy az otthonmaradás ne a fittség és a boldogság rovására menjen!