Az új korszak küszöbén

2020. 06. 02., 4:15pm
Az utóbbi időben Manajló András festőművész alkotásaiból több kiállítást rendeztek a tengerentúlon, mint itthon.

Az utóbbi időben Manajló András festőművész alkotásaiból több kiállítást rendeztek a tengerentúlon, mint itthon.

Az Amerikai Egyesült Államokban, a 2013-as New York-i Art Expón mutatkozott be, és, azóta, a Keleti Parttól a Nyugatiig, számos nagyváros képzőművészet-kedvelő közönsége ismerhette meg a képeit.

Festményeinek egyik legismertebb gyűjtője Robert Harris Rotschild, akinek lakása falán, Dali és Warhol képe között Manajló András alkotása is megtalálható. A művész ötvenedik születésnapja alkalmából az Aquaworld Resort Budapest aulájában a minap megnyílt a Genesis című tárlata, ahol az érdeklődők megtekinthetik a legújabb képeit.

– Az utazások örök inspirációt jelentenek, és ilyenkor folyamatosan skicceket készítek – mondja művész.  Az élmények a gondolataimat mindig új utakra terelik. Így volt ez akkor is, amikor a Munkácsy-képek híres gyűjtőjének, Pákh Imrének, manhattani otthonában lakhattam. A városrész éjszakai fényei valósággal elvarázsoltak. A legújabb enteriőr-trendekkel azonban az amerikai műgyűjtőmnél, Robert Harris Rotschildnál szembesültem igazán.

Munkám során, az utóbbi időben, egyre inkább a grafikai nyelvezetre helyeztem a hangsúlyt. Lendületes ecsetkezeléssel, kezdetben akrillal festettem vászonra, míg egy hirtelen ötlettől vezérelve, plexi-alapra kezdtem kísérletezni. A kísérletek nyomán egyre elégedettebb lettem az eredménnyel. A korszerű technika biztosította örömök új lendületet adtak és tovább gondoltam a folyamatot. Egy idő után műgyanta fedőréteget tettem a képekre, így létrejött egy modern, kristálytiszta, tükröződő felület. Ráadásul alatta nem öregszik a festék, így örökéletűvé válik az alkotás.

A tavalyi, olaszországi utazások is inspirálóan hatottak rám. Az ég és a tenger kékje nyomot hagyott a gondolataimban. A letisztult mondanivaló és a színek tetten érhetőek a legújabb képeimen.

A képek faltól elemelésében, lebegővé tételében a led-lámpák segítettek. A festmények így Manhattan fényeit idézik meg, és nagyváros-kompatibilissé válnak. Az alkotásokat mobiltelefonos appon keresztül, különböző színű megvilágítással lehet „bekeretezni”. Így a mű változtatható fényaurában lebeg.

Az Aquaworld Resort Budapest aulájában megrendezett tárlat címe, a Genesis, az ősrobbanás eredettörténetére utal. Az egyetemes fejlődés mindig kissé kaotikus, pozitív és negatív hatással egyaránt jár. A műveket energikusan, avantgard-vonalakkal, akrillal alkottam meg. Mindegyiken szerepel négy, abszolút realisztikus módon ábrázolt, olajjal festett alma. A geometrikus vonalak tökéletes ellentéte a szabályosan megkomponált körforma, együtt pedig egymást segítő elemnek tekinthetőek. Ez egyrészt a kontraszt miatt történt, másrészt az almák a kísértés következtében elvesztett édenre és az emberiség különböző korszakaira utalnak. A négyes szám szimbolizálja a gyerek-, fiatal-, érett- és időskort. Utal az őrzőangyalokra is, akik segédkeznek a gondjaink megoldásában.

Nagy élvezettel alkottam meg ezt a sorozatot. Végtelenül boldoggá tesz, amikor befogadó rezonál a munkámra. Szeretném, hogy a szemlélő a képeimben megtalálja a maga mikrovilágát, és az élményt saját tartalommal töltse meg.

A képek az Aquaworld Resort Budapest aulájában márciusig tekinthetők meg. Utána Los Angelesbe utazom, ahova már várják az új sorozatomat.

Szendi Horváth Éva